SAAB LOGOSAAB Home SAAB Služby SAAB prodej SAAB kontakt

Zpět na HomePageSaab 9-X BioHybrid

"Rightsizing" v podání technologie Saab BioPower v kombinaci s příští generací hybridního pohonu koncernu GM

Koncept Saab 9-X BioHybrid je dalším důkazem potenciálu, který se skrývá ve spojení motoru spalujícího bioetanol a hybridního pohonu koncernu GM nové generace. Kombinace těchto dvou revolučních řešení je příslibem výjimečné úspornosti v kombinaci s vysokým výkonem.

Motor BioPower o zdvihovém objemu pouhých 1.4 litru přeplňovaný turbodmychadlem a vyladěný pro spalování paliva E85, dosahuje špičkového maximálního výkonu 147 kW (200 koňských sil). Ještě impozantnější je hodnota kroutícího momentu, která vrcholí na 280 Nm. V porovnání se spalováním klasického bezolovnatého benzinu tento motor také produkuje mnohem méně CO2. Schopnost spalovat alternativní palivo v kombinaci s doplňkovým hybridním pohonem má lví podíl na kombinované průměrné spotřebě benzínu 4.9 l/100 km a 117 g CO2/km. Při provozu na bioetanol E85 lze očekávat pokles emisí CO2 na 105 g/km při předpokládané průměrné spotřebě 6.4 l/100 km.

Výjimečně výkonné pohonné ústrojí konceptu je spojeno s manuální šestistupňovou převodovkou s automatickou spojkou a ovládacími tlačítky na volantu. Jedná se o důmyslné řešení, které aktivně přispívá k řešení otázek ochrany životního prostředí a úspory energie, které současný motorismus provázejí na každém kroku.

Optimalizovaná síla BioPower

Automobilka Saab je v automobilovém průmyslu na špici v oblasti využití přeplňování motorů, přičemž zároveň dokáže využít výhod ekologicky šetrného paliva E85 (85% bioetanolu + 15% benzínu). Modely Saab BioPower patří mezi nejprodávanější vozy na alternativní paliva v Evropě a při provozu na E85 disponují vyšším výkonem při mnohem nižším objemu emisí CO2 v porovnání s konvenčními motory spalujícími klasický bezolovnatý benzín.

Koncept Saab 9-X BioHybrid využívá ověřenou technologii BioPower u motoru, který je skutečně schopen využít vysokého oktanového čísla paliva E85. Maloobjemový agregát využívá vyšší kompresní poměr (10.2 : 1) a plnicí tlak turbodmychadla až 1.6 baru. To by v případě klasického motoru spalujícího bezolovnatý benzín nebylo vůbec možné. Je to především proto, že palivo E85 má v porovnání s benzínem (95 oktanů) vyšší oktanové číslo (104 oktanů) a proto je méně náchylné k předčasnému vznícení nebo klepání při stlačení směsi vzduchu a paliva v motorovém válci.

Ačkoliv je motor optimalizován pro spalování paliva E85, zachovává si možnost provozu na klasický bezolovnatý benzín. Používání klasického bezolovnatého benzínu je ale vykoupeno menším výkonem. Řídící jednotka motoru je automaticky schopna přizpůsobit zapalování a plnící tlak turbodmychadla tak, aby i přes vyšší kompresní poměr nedocházelo k předčasnému vznícení směsi ve válcích motoru.

Při spalování paliva E85 tento lehký a důmyslný motor BioPower produkuje výkon, který byste čekali od motorů z mnohem vyšších objemových kategorií. Kroutící moment 280 Nm je k dispozici již od 1.750 ot/min a využívat ho můžete až do 5.000 ot/min. To je další důkaz, proč automobilka Saab zvolila strategii vývoje maloobjemových, ale zato výkonných agregátů, které v porovnání s atmosféricky plněnými motory nabízejí výjimečný výkon při zachování příznivého poměru vlastní váhy, spotřeby paliva a objemu produkovaných emisí.

Technicky dokonalý motor také poprvé využívá přímého vstřikování paliva (DI) s centrálně umístěnými vstřikovači. Nechybí ani variabilní časování ventilů (VVT) jak u sacích tak výfukových ventilů.

Systém přímého vstřikování dodává palivo přímo do spalovacího prostoru v jednotlivých válcích. Variabilní časování ventilů pak řídí objem nasávaného vzduchu otvíráním a zavíráním sacích a výfukových ventilů. To umožňuje lepší spalování směsi a použití vyššího plnícího tlaku turbodmychadla. Výsledkem je vyšší kroutící moment v nižších otáčkách a také mnohem lepší spotřeba paliva. Centrální umístění vstřikovačů paliva v horní části spalovací komory vede k další optimalizaci činnosti sacích ventilů a tím k lepšímu plnění motoru životodárným vzduchem.

Nová generace systému GM Hybrid

Spotřeba paliva a emise CO2 se u konceptu Saab 9-X BioHybrid podařilo snížit díky doplnění maloobjemového motoru novou generací systému hybridního pohonu GM Hybrid, který se vyznačuje použitím lithium - iontových baterií, které dokáží pojmout mnohem více elektrické energie a v porovnání se stávající generací hybridního pohonu GM také podstatně vyšším výkonem. Elektrický motor/generátor je poháněn klínovým řemenem přes klikovou hřídel spalovacího motoru a v konceptu nahrazuje konvenční alternátor. Elektrická energie je poté předávána a skladována v prostorově nenáročných bateriích, které naleznete pod podlahou nákladového prostoru.

Elektrický motor se připojuje spontánně a zvyšuje už tak úctyhodný kroutící moment, který produkuje přeplňovaný spalovací motor. Unikátní kombinace technologie přeplňování hlavního agregátu a hybridního pohonu zásadním způsobem vylepšuje už tak oslnivé parametry maloobjemového přeplňovaného motoru BioPower.

Při rozjezdu a při předjíždění elektromotor poskytuje rozhodující okamžité zrychlení. Elektromotor je také využíván k opětovnému nastartování hlavního motoru, protože v zájmu maximalizace úspory paliva je spalovací motor vypínán kdykoliv vůz zastaví a stojí. Hospodárnost spalovacího motoru je podstatně vylepšena také odpojením přívodu paliva v průběhu zpomalování a brzdění.

Elektromotor zároveň funguje jako generátor. Při běhu spalovacího motoru se pomocí elektromotoru dobíjí baterie a část produkované elektrické energie je použita pro pokrytí spotřeby elektrické energie systémy, které jsou ve voze instalovány. Elektromotor je také schopen přeměňovat kinetickou energii vozu při brzdění na elektrickou energii, kterou ukládá v bateriích. Tento druhý typ dobíjení baterií se obecně označuje jako "regenerační brzdění". Elektrické systémy, převod střídavého napětí na stejnosměrné a rozvod napětí 12V po vozidle řídí důmyslný elektronický řídící systém.

Kombinace technologií GM Hybrid a Saab BioPower má významné synergické efekty. Hybridní systém konceptu propůjčuje výjimečné akcelerační schopnosti a zlepšuje reakci vozu na sešlápnutí plynového pedálu. Tento koncept umožňuje další vývoj efektivních motorů s malým objemem, které disponují vynikající výkonovou charakteristikou a zároveň jsou velmi úsporné. Zmenšování objemu spalovacích motorů a jejich kombinace s hybridními pohony umožňuje dosažení daleko lepších výsledků než v případě využití jednotlivých technologií samostatně.

Zodpovědný výkon

Koncept Saab 9-X BioHybrid také využívá sluneční energii. Velké solární články zakomponované do skleněné střechy využívají sluneční záření k dobíjení baterií hybridního pohonu jak při provozu tak při parkování.

Zodpovědný výkon znamená vedle úspory paliv a energií také zajištění vysoké míry bezpečnosti. Kromě celého arzenálu elektronických stabilizačních a brzdových systémů jsou přední sedadla konceptu Saab 9-X BioHybrid vybavena čtyřbodovými bezpečnostními pásy, které řidiče a spolujezdce pevně připoutají k sedadlům. Pásy jsou integrovány do předních sedadel a zapínají se přes ramena pomocí elektrických motorků do středové přezky.

V oblasti aktivní bezpečnosti došlo na praktické využití nové funkce varování před opuštěním jízdního pruhu (LDW). Kamera umístěná v přední části vozu snímá prostor před vozem a v případě přejetí vodorovného značení jízdních pruhů řídící systém varuje řidiče pomocí blikajícího upozornění na hlavním informačním displeji. Stejná kamera se používá k monitorování zdrojů světla při jízdě v noci. Miniaturní clony automaticky usměrní kužel světla z hlavního světlometu v okamžiku, kdy se k vám v protisměru blíží jiné vozidlo.

Zpět na HomePage

 
VIKING CARS s.r.o. 2008 - Všechna práva vyhrazena
Home | Služby | Prodej | Kontakt